fbpx

Unen tärkeys

Aleksi Pahkasalo

Ammattilaisjalkapalloilija VPS #7

Unen tärkeydestä puhutaan usein, siitä kirjoitetaan paljon ja luulen että pohjimmiltaan ihmiset ymmärtävät unen merkityksen, mutta eivät tule ajatelleeksi, kuinka unenlaatua voisi optimoida.

Unen, ravinnon ja treenin tasapaino. Unta, ravintoa ja treeniä on turha laittaa tärkeysjärjestykseen, sillä ilman yhtä näistä kolmesta ei urheilija pysty suoriutumaan parhaalla mahdollisella tavalla. Onnistunut treeni ilman terveellistä ja palauttavaa ravintoa ei tuota tuloksia, vaikka nukkuisi kuinka hyvin. Mikäli yöunet jäävät vajaiksi tehokas treeni ja monipuolinen ravinto eivät riitä kehittämään urheilijaa halutulla tavalla. Monipuolinen ruokavalio ja tehokkaat yöunet eivät riitä kompensoimaan sitä, että harjoittelu on rytmitetty huonosti tai mitoitettu väärin. Ihanteellinen tasapaino näiden kolmen välillä pitäisi olla urheilijan tavoiteena joka päivä ja viikko läpi vuoden. 

Varaa unelle riittävästi aikaa. Olen pitkään jo yrittänyt laittaa unen etusijalle rutiineissani ja lukenut paljon kirjallisuutta unenlaatuni parantamiseksi. Useat vinkit ovat jo kaikkien tiedossa: vältä valoa ja näyttöjä ennen nukkumaanmenoa, rajoita kofeiinia ja raskasta ruokaa ennen nukkumaanmenoa, pidä huone tarpeeksi viileänä ja pidä kiinni säännöllisestä unirytmistä. Luulin ennen, että jos menen nukkumaan klo 23:00 ja herään 07:00, olen nukkunut tarvittavat 8 tuntia. Kuinka väärässä olinkaan! Kun aloin unisormuksella mittaamaan unenlaatuani, huomasin kohdallani kahdeksan tuntia sängyssä tarkoittavan kuutta tuntia oikeaa unta. Jotta saavuttaisin halutun 7,5-8 tuntia laadukasta unta, minun täytyisi varata nukkumiseen 9-10 tuntia. Kun tämän määrän sanoo ääneen, joku voisi sanoa, ettei hänellä ole aikaa varata nukkumiseen 9-10 tuntia. Uskon kuitenkin, että jos nukkumisen aikatauluttaa samalla tavalla kun esimerkiksi harjoittelemisen ja syömisen, monet voisivat pystyä siihen. Se tarkoittaa vain sitä, että jättää esimerkiksi muutaman Netflix-jakson katsomatta, Champions Leaguen toisen puoliajan katsottavaksi aamulla ja kavereiden kanssa viestittelyt seuraavalle päivälle. 

Valmistaudu yöuniin. Kun päätin ottaa uneen saman lähestymistavan kuin ravintoon ja treenaamiseenkin ymmärsin, että myös siihen täytyy valmistautua. Samalla tavalla kuin terveellisen ruoka-annokseen varataan tarvittavat raaka-aineet ja kuten harjoitukseen aktivoidaan tärkeimmät lihasryhmät ennen harjoituksia, pystyy myös nukkumiseen valmistautumaan optimoidakseen unenlaadun. Yöuneen valmistautuminen omalla kohdallani tarkoittaa muun muassa ruutuajan lopettamista kaksi tuntia ennen nukkumaanmenoa, liiallisen veden juonnin tai syömisen vähentämistä sekä kevyttä venyttelyä ja kirjojen lukemista. Näillä keinoilla teen tietoisen päätöksen ja viestin koko keholleni valmistautuvani nukkumaanmenoon. Englanniksi sanotaan ’’winding down’’, eli tietyllä tavalla rauhoitetaan mieli ja elimistö unta varten. 

Sängyn tärkeys. Vaikka olin kiinnittänyt unen tärkeyteen jo useamman vuoden huomiota ja tehnyt aiemmin mainittuja asioita varmistautuakseni hyvästä yöunesta, jostain syystä unisormukseni tulokset eivät siltikään olleet optimaalisia. VPS:n sponsoritapahtumassa tapasin Klaus Erbismannin, joka on paikallinen palautumisen ekspertti ja sänkyjen jälleenmyyjä. Koko sponsoritapaaminen meni Klausin kanssa jutellessa unen tärkeydestä, joka myös ihmetteli tehotonta unenlaatuani siihen nähden, kuinka paljon siihen panostin. Mietimme sänkyni laatua ja tajusimme, että siinä saattaisi piillä syy. Testasin seuraavalla viikolla Klausin ehdottamat sängyt ja tieni johti Bed Investin myymälään Mustasaaressa. Christoffer Lundström auttoi minua myymälässä ja kokeillessani sänkyjä hän pisti merkille erikoisosaamisellaan, miten kukin sänky sopi minulle. Päädyin lopulta Eden 9 Jenkkisänkyyn premiumpatjalla. Sain valita sängyn ja jalkojen värin. Hilding Andersin sängyt valmistetaan paikallisesti Närpiössä, joten sänky oli valmis jo seuraavalla viikolla. Christoffer tuli hakemaan vanhan sänkyni pois ja asensi uuden sängyn asuntooni. Palvelu oli ihan huippuluokkaa! Nukkuessani uudella Eden 9 sängyllä unen laatuni parani heti ja tarvitsen nykyään vähemmän tunteja sängyssä saavuttaakseni suositellut yöunet. Niin kuin Bed Investinkin motto kuuluu ’’hyvän sängyn valinta on elämäsi tärkein ostopäätös’’. Uneen investoiminen on sijoitus tulevaisuuteen!

Recent Posts
Recent Comments
    Archives
    Categories