KÖP- OCH LEVERANSVILLKOR

 

1. ALLMÄNT

Sleep Store Oy Ab (Bed Invest) är den säljande parten och erbjuder produkter inom säng och möbelbranschen. Som kund kan du välja att handla i vår butik eller beställa hem varor via webbplatsen. Beställningar genomförda på webbplatsen kan levereras till ett utlämningsställe eller vår butik i Smedsby.

Genom att slutföra din beställning på denna webbplats godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Sleep Store Oy Ab (Bed Invest) förbehåller sig rätten att när som helst kunna ändra dessa villkor och därför rekommenderar vi att du som kund alltid läser igenom de allmänna köpvillkoren före ett köp.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Finland. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt finsk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

 

2. BETALNING

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på “Slutför köp” godkänner du våra Villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker.

Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan variera över tid.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.fi För information om din betalning kontakta Klarnas Kundservice.

 

Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

1.   Faktura

2.   Delbetalning

3.   Kortbetalning

4.   Direktbetalning

 

I butik erbjuder vi följande betalsätt:

1.   Kontant

2.   Faktura 14 dagars betalningstid.

 

 

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE / KVITTO

Efter slutförd beställning på Webbplatsen skickas en orderbekräftelse automatiskt till angiven mailadress. Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice. Observera att orderbekräftelsen enbart är information om att vi börjar behandla din order. Vi kommer att skicka dig en leveransbekräftelse så snart produktens tillgänglighet har bekräftats och varan kan levereras.

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse till den mailadress du angav vid beställningen, där du ser vilka varor som kommer levereras till dig. Om en vara har tagit slut i lager får du information om det i leveransbekräftelsen och beloppet för den uteblivna varan återbetalas automatiskt via Klarna.

Var noga med att spara leveransbekräftelsen som fungerar som ditt kvitto vid retur i butik.

 

4. BESTÄLLNING, FRAKT OCH LEVERANSER

Från denna webbplats levererar vi endast din beställning inom Finland.

Leveransen sker i enlighet med valt leveransalternativ i kassan. Vi erbjuder för närvarande leverans till ombud, leverans till brevlåda, personlig hemleverans eller leverans till vår fysiska butik. OBS att alternativen vi kan erbjuda varierar något beroende på hur mycket varor du handlat.

Vi förbehåller oss rätten att vägra bearbeta beställningar vid misstanke om bedrägeri. Alla försök till bedrägeri kommer att polisanmälas.

 

4.1 Frakt

I kassan visas tillgängliga fraktalternativ baserat på vilket postnummer ordern skall levereras till.

Kostnad för frakt samt leveranstid presenteras i kassan vid respektive tillgängligt leveransalternativ.

Hämta i butik har alltid fri frakt, dessa order samlevereras med vår butikspåfyllnad och kan därför ta några dagar extra jämfört med övriga fraktalternativ.

Upphämtning av paket hos ombud sker i enlighet med vald speditörs villkor, normalt uppger man försändelse ID samt uppvisar legitimation för att hämta ut ett paket. Ombud visar bådas giltiga legitimation. 

Om försändelsen som du ska hämta är skadad ska du inte ta emot paketet utan anmäla detta till utlämningsstället. Leveranser till brevlåda erbjuds endast under vissa varuvärden. Om paketet är för stort för att leverera i din brevlåda kan det hängas på dörren, eller i vissa fall istället levereras till ett ombud.

Sleep Store Oy Ab ansvarar inte för paket som via kunds godkännande lämnats utanför dörren eller i brevlåda. Exempel på detta är budleveranser där kund aktivt valt att paketet skall lämnas utanför dörren eller leveranser till brevlåda (som vid stora paket även kan hängas på dörren). Vid eventuell stöld eller vid borttappat paket är det kunden själv som har ansvaret.

 

4.2 Hämta i butik

Vid leveranssättet ”Hämta i butik” levereras beställningen utan kostnad till vår butik i Smedsby

Dessa order samlevereras med vår butikspåfyllnad. Leveranstiden kan variera. Normal leveranstid för varor som finns i lager sker inom fyra (4) till sex (6) arbetsdagar. Du får avisering till din angivna mailadress när din beställning finns att hämta i butiken. Vid upphämtning av paket krävs att du uppvisar giltig legitimation. Ombud visar bådas giltiga legitimation.

 

4.3 Försening och delleverans

Vi gör vårt bästa för att du som kund ska få din beställning så fort som möjligt men vi reserverar oss för att leveranstiden kan variera beroende på högt beställningstryck (ex. vid jultid, rea/erbjudanden) samt vid omständigheter vilka vi inte råder över.

Sleep Store Oy Ab tillämpar inte delleveranser. Om vi av någon anledning inte kan skicka alla varor i din beställning, kommer vi att informera dig om detta snarast möjligt. Om vi redan har mottagit betalning för en sådan beställning, kommer vi att återbetala det aktuella beloppet för varan/varorna med hjälp av samma betalningssätt som du använde då du genomförde din beställning.

 

4.4 Outlöst paket

Ditt paket ligger kvar i 7 dagar i butiken eller hos vald transportörs utlämningsställe från det datum som du blir aviserad att ditt paket finns att hämta. Om du inte löser ut paketet efter 7 dagar skickas det tillbaka till vårt lager. För paket som inte hämtas ut förbehåller sig Sleep Store Oy Ab rätten att debitera dig 17,50 euro för returfrakt och hanteringskostnader.

 

4.5 Priser

Vid beställning via webbplatsen är det webbplatsens angivna priser som gäller. Alla priser på webbplatsen anges i euro och inkluderar gällande mervärdesskatt, vilket i dagsläget är 24%. Fraktavgift kan tillkomma på ordern i enlighet med våra fraktvillkor.

 

4.6 Åldersgräns

Försäljning sker endast till privatpersoner över 18 år. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt finsk lag.

 

5. ÅNGER-, RETUR- OCH BYTESRÄTT

Du som kund har enligt finländsk lag alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den.

Hos oss på Sleep Store Oy Ab (Bed Invest) har du retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar. Varor ska vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:

(1) varor som har en bruten försegling eller plombering.

 

5.1 Retur i butik

Du har alltid möjlighet att returnera varor köpta på webbplatsen i vår fysiska butik (detta gäller även outletprodukter som är exklusiva för e-butiken). Ta med din vara och leveransbekräftelsen som du fick till din e-postadress från oss när du genomförde ditt köp till någon av våra butiker. Följesedeln som följer med i paketet gäller inte som kvitto. Vid retur i butik betalar du inga avgifter och du kan även byta din vara till en annan.

 

5.2 Retur till lager

Om du vill returnera en eller flera varor till vårt lager finns i ditt paket en följesedel, returfraktsedel samt en retursedel som ska användas vid retur. På retursedeln anges returorsak och vilka varor som ska sändas tillbaka, retursedeln ska bifogas i returpaketet. Vid retur är det du som kund som har det ekonomiska ansvaret för att returen kommer fram till Sleep Store Oy Ab (Bed Invest) lager.

Returfraktsedeln fästs på utsidan av ditt paket och lämnas sedan in hos närmaste ombud. Spara inlämningskvittot från ombudet tills vi har mottagit och registrerat din retur.

 

5.3 Återbetalning

Vid retur i butik får du pengarna insatta på ditt kort i butiken, är ditt valda betalsätt faktura måste du själv betala fakturan från Klarna inom 14 dagar. Våra butiker har ingen koppling till Klarnas system.

Vid retur till vårt lager sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad. Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.fi Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller.

Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på www.klarna.fi och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta.

 

6. REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Sleep Store Oy Ab (Bed Invest) butik eller webbutik och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två veckor anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

Du kan reklamera din vara i butik eller genom att skicka tillbaka varan till vårt lager:

(1) En reklamationsförfrågan görs med fördel direkt i någon av våra butiker, där vi enklast och snabbast kan bedöma din reklamationsförfrågan. Vid reklamation i butik tar du med dig din vara och kvitto på det som du vill reklamera. Har du köpt varan online, så är det kvitto/faktura från Klarna som gäller som kvitto. Ifall varan befinns undermålig, blir du kompenserad med en likvärdig vara eller återbetald enligt gällande konsumentköplag.

(2) Vid en reklamationsförfrågan till vårt lager ber vi dig att i första hand kontakta kundservice och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Vid en godkänd reklamation, ska varan alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag. Sleep Store Oy Ab (Bed Invest) förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. 

7. RESERVATION

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Vid felaktig prismärkning på varor i din leverans är det priset som du köpte varan för vid köptillfället (se leveransbekräftelsen/kvitto) som är priset som gäller för köpet.

 

8. ANSVARSBEFRIELSE

Vid force majeure skjuts våra förpliktelser upp. Exempel på force majeure kan vara krig, strejker, sjukdom hos personalen, transportstörningar, import/exportförbud, oavsett om detta förekommer hos oss som företag eller hos våra leverantörer/partner. Om force majeure råder längre än två månader har kunden såväl som vi rätt att häva avtalet utan någon skyldighet att betala skadestånd.