fbpx

Sömnens betydelse för immunförsvaret

Sömnens betydelse för immunförsvaret

Sömn är en av människans biologiska grundfunktioner som styrs av en mängd olika faktorer, så som ljus och vår omgivning. Sömn fungerar även som en av de viktigaste grunderna för vår återhämtning.

Sömnen hjälper oss bland annat återhämta oss från alla dagens aktiviteter samtidigt som den förstärker kroppens immunsystem mot sjukdomar. Men forskning visar nämligen på att en dålig nattsömn har en stor inverkan på vårt immunförsvar.

 

Dålig sömn = förkylningssymptom?

Studier som blivit gjorda där man har undersökt sambandet mellan dålig nattsömn och immunförsvaret, visar tydligt på att de människor som sover för lite har en mycket större chans att drabbas av olika förkylningar och infektioner.

I en studie gjort av Aric Prather (professor i psykiatri och beteendevetenskap på universitet UCSA i USA), infördes förkylningsvirus rakt in i näsan på deltagarna i studien.

Studiens resultatet visade att de människor som sov mindre än 6 timmar per natt hade 4 gånger större risk att bli förkylda, jämfört med de som sov 7 timmar eller mera per natt.

 

Så fungerar immunförsvaret

Varför har sömnbrist så stor inverkan på vårt immunsystem? Den största orsaken har att göra med kroppens producering av så kallade T-celler. T-celler är en typ av vita blodkroppar, vars uppgift är att bekämpa “inkräktare”, det vill säga virus och infektioner.

Vid dålig nattsömn producerar kroppen färre T-celler vilket gör att chansen för att drabbas av en förkylning höjs avsevärt. En tillräcklig mängd T-celler behöver vara på rätt plats vid rätt tidpunkt, t.ex. när en infektion sker.

Risken vid sömnbrist blir också att kroppen istället för att producera T-celler, börjar den reparere kroppens “slitage”.

 

Rekommenderade antalet sömntimmar

Hur många timmar skall man sova då? Allmänna rekommendationer brukar ligga på 7-9 timmar. Men detta varierar från person till person.

En annan viktig faktor är också hur effektiv din nattsömn har varit och hur många timmar djupsömn du har fått.

Ett sätt för att förbättra din nattsömn är att skapa en god sängkomfort. Detta kan du göra genom att investera i en kvalitetssäng och madrass.

Ett annat bra tips är att tänka på att köpa rätt sorts kudde och sängkläder. Genom att hålla en bra kroppstemperatur minimerar du risken för att vakna på natten och undviker att rubba din nattsömn. 

Vi på Bed Invest är väldigt måna om din nattsömn. Vi hjälper dig att hitta den rätta sängen och madrassen för din personliga sovställning. Välkommen till vår sängbutik i Smedsby, Korsholm!